3 Evidence-Based Health Voordelen van Whey Protein

Eiwit

3 Evidence-Based Health Voordelen van Whey Protein

Whey is een uitstekende bron van hoogwaardige eiwitten

Wei-eiwit is de eiwitfractie van wei, een vloeistof die zich tijdens de kaasproductie van melk scheidt.

Het is een compleet, hoogwaardig eiwit dat alle essentiële aminozuren bevat.

Bovendien is het zeer verteerbaar en wordt het snel uit de darm opgenomen in vergelijking met andere soorten eiwitten.
Deze eigenschappen maken het een van de beste beschikbare eiwitbronnen.

Er zijn drie hoofdtypen weiproteïnepoeder, concentraat (WPC), isolaat (WPI) en hydrolysaat (WPH).
Concentraat is het meest voorkomende type en is ook het goedkoopste.
Als voedingssupplement is wei-eiwit zeer populair bij bodybuilders, atleten en anderen die extra eiwitten in hun dieet willen.

Weiproteïne bevordert spiergroei

Spiermassa neemt van nature af met de leeftijd.
Dit leidt meestal tot vetaanwinst en verhoogt het risico op veel chronische ziekten.

Deze nadelige verandering in lichaamssamenstelling kan echter gedeeltelijk worden vertraagd, voorkomen of teruggedraaid met een combinatie van krachttraining en voldoende dieet.

Krachttraining in combinatie met de consumptie van eiwitrijk voedsel of eiwitsupplementen is een effectieve preventieve gebleken.

Bijzonder effectief zijn hoogwaardige eiwitbronnen, zoals wei, die rijk is aan een vertakt aminozuur dat leucine wordt genoemd.
Leucine is de meest groeibevorderende (anabole) van de aminozuren (om deze reden is wei-eiwit effectief voor het voorkomen van aan leeftijd gerelateerd spierverlies, evenals voor verbeterde kracht en een beter uitziend lichaam.

Voor spiergroei is aangetoond dat wei-eiwit iets beter is in vergelijking met andere soorten eiwit, zoals caseïne of, tenzij supplementen echter al geen eiwit bevatten, supplementen waarschijnlijk geen groot verschil maken.

Weiproteïne kan de bloeddruk verlagen

whey-protein

Abnormaal hoge bloeddruk (hypertensie) is een van de belangrijkste risicofactoren voor hartaandoeningen.

Talrijke studies hebben de consumptie van zuivelproducten in verband gebracht met verlaagde bloeddruk.

Dit effect is toegeschreven aan een familie van bioactieve peptiden in zuivelproducten, zogenaamde “angiotensin-converting-enzyme-remmers” (ACE-remmers).

In wei-eiwitten worden de ACE-remmers lactokininen genoemd.
Verschillende dierstudies hebben hun gunstige effecten op de bloeddruk aangetoond.

Een beperkt aantal studies bij mensen heeft het effect van wei-eiwitten op de bloeddruk onderzocht, en veel experts beschouwen het bewijs als niet overtuigend.

Een studie bij personen met overgewicht toonde aan dat wei-eiwitsupplementen, 54 g / dag gedurende 12 weken, de systolische bloeddruk met 4% verlaagden. Andere melkeiwitten (caseïne) hadden vergelijkbare effecten.
Dit wordt ondersteund door een andere studie die significante effecten vond wanneer deelnemers wei-eiwitconcentraat (22 g / dag) kregen gedurende 6 weken.

No Comments

Post A Comment